W 2005 roku American Writers & Artist Inc. wydała krótką publikację o tytule “The 7 Daily Habits of Successful Copywriters”. Podtytuł brzmi – “How to become successful…by imitating success”.

Autorzy piszą, że “naśladowanie jest jedną z najpewniejszych dróg do sukcesu…oczywiście jeśli naśladujesz odpowiednie osoby”. Zebrano odpowiedzi od kilkunastu świetnych copywriterów, takich jak: Clayton Makepeace, Bob Bly czy David Deutsch. Efekt? 7 codziennych nawyków skutecznych copywriterów, które warto naśladować, by osiągnąć sukces jako copywriter.

Ten artykuł ma na celu krótkie podsumowanie najważniejszych myśli z tej krótkiej książeczki. Zaczynamy!

NAWYK #1 Podejmij zobowiązanie do “bycia w pracy”

Jeżeli nie pracujesz na etacie, masz komfort pisania z dowolnego miejsca. Dlatego praca w domu wymaga mnóstwa samodyscypliny.

“Gdy wybija czas pracy, musisz przyjąć nastawienie, że jesteś w pracy”

Pracując w domu, poza biurem, bardzo łatwo o rozproszenie, rozluźnienie, dlatego musisz uznać, że będąc w domu, jesteś w pracy. Copywriterzy w książce radzą, że jeżeli pracujesz w domu, musisz mieć swoje miejsce, które możesz nazwać biurem. Gdy jesteś tam, oznacza to, że pracujesz.

Podczas pracy do głowy wpada mnóstwo spraw, a każda głośno krzyczy do Ciebie, by zająć się nią w pierwszej kolejności. Odpisać na e-maila, sprawdzić cenę czegoś na Allegro, przeczytać zaległy artykuł. Pisząc trzymaj na biurku obok komputera kartkę z dzisiejszą datą i długopis. Jeżeli coś się pojawi w głowie zapisuję to na kartkę. Po pracy przeglądam tę kartkę i zmieniam, to co napisałem w konkretne zadania i notatki.

Korzystam z wtyczki “Go Fucking Work”. Blokuje ona strony i wyświetla wulgarne komunikaty, gdy pracując chcę wejść na zablokowaną stronę.

NAWYK #2 Ustal plan pracy i trzymaj się go

Jeden z najlepszych copywriterów w historii – Eugene Schwartz, pracował przez mniej więcej cztery godziny dziennie. Nie przeszkodziło mu to pisać świetne reklamy, które ustawiły na całe życie jego i jego klientów. Jak to możliwe pracując tylko cztery godziny dziennie? W czym tkwił sekret Schwartza?

“Wiedz kiedy pracujesz najlepiej…

Wiedz jak pracujesz najwydajniej…

Zbuduj produktywny plan wokół tego czasu…

I trzymaj się go”.

Mój plan pracy jest bardzo prosty. Wieczorem piszę pięciozadaniową listę. To zadania, które popychają mnie i mój biznes do przodu. W dniu gdy piszę ten artykuł, trzy z pięciu związane są z copywritingiem. Więcej o tej metodzie mówi na swoim blogu Rafał.

Kiedy jesteś najbardziej produktywny?

10 na 12 przepytanych na potrzeby książki copywriterów powiedziało, że ich najbardziej produktywny czas pracy to poranki, a nawet wczesne poranki. Clayton Makepeace mówi, że zazwyczaj przy swoim biurku jest pomiędzy 4 – 5 rano.

A Ty w jakich godzinach zaczynasz pracę? W których porach dnia przychodzi Ci ona z łatwością? A o której godzinie spada Twoja energia? Ja pracę zaczynam zazwyczaj o 7.00, a najlepiej pracuje mi się do południa.

Jaki jest Twój sposób pracy?

Zauważyłem po sobie, że dużo więcej potrafię zrobić, jeżeli zadania spiszę na kartce dzień wcześniej, a nie rano następnego dnia. Pracuję w 30 minutowych blokach, z 5 minutowymi przerwami. Po 1,5 godziny pracy następuje dłuższa 10-15 minutowa przerwa. Pracę “kreatywną”, czyli pisanie staram się kończyć do 12-13. Potem zajmuje się takimi zadaniami jak edycja tekstów, jakieś poprawki itp, czyli te które nie wymagają ode mnie “wymyślania”.

Plan pracy zgodny z tym, co wiesz o sobie

Jeżeli wiesz w jakich godzinach pracujesz najwydajniej i jaki jest Twój sposób pracy, to czas zrobić plan pracy i zapisać go. Żeby go zrobić, musisz wiedzieć ile czasu zajmują Ci konkretne czynności. Jeżeli wiesz, że napisanie artykułu na bloga zajmuje Ci na przykład 3 godziny, to będziesz dzięki temu wiedział ile możesz ich napisać w tygodniu, miesiącu. Tak samo z pisaniem konkretnych reklam. Od teraz planuj swoją pracę w oparciu o wiedzę na temat swojej produktywności, sposobu pracy i tego ile czasu zajmują Ci konkretne czynności.

NAWYK #3 Czytaj codziennie

“Czytanie dostarcza do Twojego mózgu paliwo” – tak zaczyna się rozdział mówiący o trzecim nawyku. Co według autorów powinien w pierwszej kolejności czytać copywriter?

  • obecne najskuteczniejsze reklamy (current direct – marketing controls).
  • skuteczne reklamy z przeszłości.
  • dobre, średni i słabe przykłady reklam.
  • materiały o copywritingu.

Bardzo łatwo wpaść w pułapkę ciągłego dokształcania się. Nie będę teraz o tym pisał na nowo, ponieważ poświęciłem tej pułapce oddzielny wpis.

NAWYK #4 Pisz codziennie

W książce czytamy: “Pisanie to nie sztuka. Pisanie to nie wyjątkowy dar. Pisanie to rzemiosło, umiejętność której uczysz się…i doskonalisz poprzez ćwiczenia”

Pisanie to również ręczne przepisywanie najskuteczniejszych ofert. Dzięki temu nasycisz się językiem i strukturą, wykorzystywaną przez najlepszych copywriterów do pisania swoich reklam.

Paul Hollingshead mówi: “Pisz każdego dnia. Bez znaczenia czy to dobry tekst, czy słaby – po prostu pisz każdego dnia”.

To bezcenna wskazówka, ponieważ na początku nie będzie Ci wychodziło. Będziesz się potykał i będzie Ci daleko do zadowolenia z tego, co napisałeś. Dlatego tak ważne jest kończenie zaczętych tekstów, by wyrobić w sobie nawyk tego, że doprowadzasz do końca to co zacząłeś – nawet jeżeli w trakcie pisania czujesz, że to będzie słabe.

Wskazówka z książki: jeżeli na Twojej skrzynce mailowej wyląduje słabo napisana reklama, popraw ją. Tak samo możesz robić z tekstami na stronach internetowych różnych firm.

NAWYK #5 Przygotuj się do pisania… zanim zaczniesz pisać

Jeżeli jesteś copywriterem, który pisze by sprzedawać, to doskonale wiesz jak ciężko jest pisać coś z głowy. Wtedy zaczyna się wymyślanie. Wielu copywriterów zapomina o tym jak ważne jest przygotowanie. Że najpierw musisz wypełnić swoją głowę wiadomościami o produkcie, o kliencie, a dopiero potem usiąść do pisania. Większość tekstu, który zamierzasz napisać jest już gotowa. Twoim zadaniem jest do niego dotrzeć, bo Twoja praca nie polega na wymyślaniu, ale na braniu tego co już jest: na przykład słów, emocji, które już są w życiu Twojego klienta.

Clayton Makepeace mówi coś mega ważnego w poniższym fragmencie:

Rozpoczyna on każdy projekt od myślenia o swoim potencjalnym kliencie. Myśli o jego doświadczeniach z przeszłości. Rozważa wcześniejsze oferty, zastanawia się co w nich działało, a co nie działało. Potem studiuje produkt, który sprzedaje, szukając tego jak można go połączyć z najsilniejszymi emocjami, które już są w kliencie.

Widzisz? Nie wymyśla, bo wie, że odpowiedzi, których szuka są w reklamowanym produkcie i kliencie do którego pisze.

Proces Boba Bly wygląda tak:

1.Zbiera wszystkie wcześniejsze materiały o produkcie.

2.Zadaje pytania o produkt.

3.Zadaje pytania o klienta.

4.Ustala cel tekstu.

NAWYK #6 Robiąc research korzystaj z wielu źródeł

Krista Jones robiąc research w Internecie przegląda podobne produkty do reklamowanego. Czyta wcześniejsze reklamy i reklamy konkurencji. Stara się całkowicie “zatopić” w sprzedawanym produkcie.

WAŻNA WSKAZÓWKA: Monica Day zauważa sytuację pułapkę, w którą można łatwo wpaść robiąc research. Robią research ciągle trafiasz na coś nowego, nowe informacje, czujesz bez przerwy, że najlepszego jeszcze nie odkryłeś. Dlatego musisz wiedzieć kiedy powiedzieć stop i wziąć się do pisania.

NAWYK #7 Zostaw za sobą pisarski blok

Więcej o pisarskim bloku pisałem tutaj.

Jak copywriterzy radzą sobie z pisarskim blokiem?

Krista Jones mówi, że zarzuca na chwilę projekt, nie myśli o nim. Czasem idzie na spacer, innym razem bierze prysznic. Jeżeli jest już późno to idzie spać. Jeśli nie ma zbyt wiele czasu zaczyna czytać oferty innych copywriterów, co napędza jej proces kreatywny.

Monica Day i Bob Bly mówią, że czasem pomaga im przerzucenie się na pracę nad innym projektem. Bob mówi, że jeśli staje się znudzony projektem A, przechodzi do projektu B i wraca do A gdy już jest gotowy.  

Jeśli chcesz, żeby Twoje teksty były skuteczniejsze i sprzedawały jeszcze więcej, to upewnij się, że rozwijasz w sobie te 7 nawyków skutecznych copywriterów. Każdego dnia. Tak, to wymaga czasu. Tak, to wymaga pracy.

Gdybyś uznał, że brakuje Ci czasu, a potrzebujesz skutecznych tekstów, mogę pomóc. Tu znajdziesz wszystko >>

Udostępnij na Facebooku!