Szukasz szablonu, który pozwoli Ci szybko napisać skuteczną reklamę? W Internecie znajdziesz ich mnóstwo. Naturalnie więc rodzi się pytanie, który z nich jest najlepszy?

Dziś pokaże Ci ten sprawdzony, bo wierzę, że pisząc, bardziej niż czegokolwiek innego potrzebujesz efektów, a ten szablon Ci je da. Zmieni Twoje notatki w silną ofertę sprzedażową, która zdobędzie uwagę odbiorcy, zatrzyma go na stronie, stworzy silne pragnienie posiadania Twojego produktu i przekona do szybkiego zakupu.

Szablonu używał w swoich reklamach John Caples – mistrz copywritingu i legenda branży reklamowej. Potrzebujesz lepszego powodu do korzystania z niego?

Po co Ci szablon?

Przynajmniej na samym początku Twojej kariery, bez szablonu ciężko będzie Ci ułożyć tekst w taki sposób by wciągał, a klientowi chciało się go czytać. Twój tekst potrzebuje dyscypliny, dlatego musisz nauczyć się układać go według prawidłowej struktury, która najpierw przyciągnie uwagę odbiorcy, a na końcu przekona go do działania – TERAZ.

Dziś nie jest problemem znalezienie szablonu. Prawdziwą bolączką początkujących copywriterów jest nadmiar szablonów i schematów pisania tekstu. Z czasem poprawna struktura wejdzie Ci w krew i nie będziesz potrzebował wpasowywania się ściśle w szablon. W ostatnim artykule pisałem o nawykach skutecznych copywriterów. Jednym z nich było codzienne pisanie – bez względu na to czy powstaje dobry tekst, czy słaby, musisz pisać. Dlatego moim zdaniem potrzebujesz pisać i cały proces musi być jak najmniej skomplikowany – dlatego szablon, który Ci pokaże jest prosty, ma wszystko czego potrzebujesz by wystartować i nie rozprasza Cię zbyt wieloma elementami.

Zawsze jest ta pokusa, żeby zbierać kolejne szablony, bo wszystko jest przyjemniejsze od pisania. Tak jak z researchem – w pewnym momencie musisz powiedzieć sobie stop. Mam już dużo informacji, teraz zaczynam pisać. Tak, szablony są fajne, ale nie potrzebujesz dziesięciu, nie potrzebujesz pięciu, nie potrzebujesz nawet dwóch. Na start potrzebujesz jednego. Wytestowanego wielokrotnie, który nie komplikuje pracy, a przyspiesza ją, bo wiesz zawsze na jakim etapie jesteś, wiesz ile pracy za Tobą i wiesz ile jeszcze przed Tobą.  

Ogromnym plusem wpisywania swojej oferty w szablon jest znaczne skrócenie czasu pracy nad tekstem. A gdy w krótkim czasie – miesiąc, tydzień, napiszesz więcej ofert niż przez ostatni rok, uwierzysz we własne umiejętności. Tylko wyobraź sobie, że rano, od razu po śniadaniu siadasz do researchu, a po południu, albo nawet jeszcze przed obiadem masz już w ręku wydrukowany tekst oferty. A to oznacza, że masz więcej czasu i energii na swoje pasje, pisanie zajmuje Ci znacznie mniej dnia niż do tej pory.

Szablon reklamy od Johna Caplesa – legendy branży reklamowej

Szablon składa się z 7 elementów. Oto one:

1.Czy Twoja reklama przyciąga odpowiednie osoby?

Caples pisze, że głównym środkiem do przyciągania uwagi odpowiednich osób jest w reklamie nagłówek i zdjęcie. Może to być również pierwsze zdanie albo tekst wydrukowany na kopercie. Musisz pamiętać o tym, że korzyści, które prezentujesz, problemy jakie rozwiązuje Twój produkt najlepiej trafiają do pewnej konkretnej grupy osób. Dlatego nie warto “mówić” tekstem swojej reklamy do wszystkich, ponieważ reklamę mogą przeoczyć osoby najbardziej zainteresowane tym, co dla nich masz. Za przykład takiego nagłówka Caples podaje słynny: “Do you make these mistakes in English?”

2.Czy Twoja reklama zatrzymuje uwagę odbiorców?

Powiedzmy, że Twój nagłówek lub zdjęcie chwyciło uwagę czytającego. Ale będąc w Internecie z każdej strony atakują go różne komunikaty, powiadomienia. Wystarczy jeden krótki impuls, by wyszedł z Twojej strony. I wyjdzie z niej jeżeli szybko nie dasz mu czegoś więcej niż marketingowy bełkot. Zobacz jak podtrzymuje zdobytą przez nagłówek uwagę dalsza część tekstu:

3.Czy Twoja reklama tworzy pragnienie?

Ten punkt można sprowadzić do jednego pytania: czy w tekście reklamy obiecujesz wiele ważnych dla Twojego klienta korzyści?

4.Czy udowadniasz, że to okazja?

Caples pisze, że domy towarowe umieszczają w tym celu informację: “Cena przed 10$… teraz 5,95$”. Ważne by klient dostał silny i racjonalny powód – dlaczego, na przykład cena jest dziś niższa. Przykładem takiego powodu może być informacja, że z powodu tego, że musisz zamknąć w ciągu tygodnia sklep obniżasz ceny na wszystko o 50%.

5.Czy wzbudzasz zaufanie?

Bez zaufania nie ma sprzedaży. Dziś ludzie bardziej niż kiedykolwiek nie wierzą reklamom. Sceptycyzm to nasz naturalny stan. Nawet jeżeli uda Ci się poprzez pokazanie korzyści, rozpalić w swoim kliencie pragnienie posiadania Twojego produktu, udowodnisz mu, że to świetna okazja, która się już nie powtórzy, to on i tak będzie miał swoje pytania, wątpliwości, które staną mu na drodze do zakupu. Caples daje trzy przykłady stwierdzeń, które mogą poprawić Twoją wiarygodność w oczach klienta:

Founded in 1898,

Guaranteed by the U.S. Testing Laboratory,

Money back if not delighted.

6.Czy ułatwiasz działanie?

Jeżeli przekonałeś swojego klienta, że warto Ci zaufać musisz ułatwić mu działanie. Za czasów Caplesa, w drukowanych reklamach rolę “ułatwiacza” pełnił kupon do wycięcia i wysłania lub numer telefonu, pod który można było zadzwonić. Caples pisze, że niektórzy posuwają się tak daleko, że piszą w swoich reklamach słowa, które dokładnie trzeba powiedzieć przez telefon. “Proszę mi powiedzieć jak mogę mieć maszynę do pisania za 10 centów dziennie?”

7.Czy dajesz odbiorcy powód do działania TERAZ?

Bez mocnego powodu do działania klient najpewniej odłoży decyzję o zakupie na później. Dlatego daj mu powód do działania, tak silny, że ani przez chwilę nie przejdzie mu przez myśl, by się zastanowić. Przykład? “Od jutra ceny idą o 200 zł w górę”.

Podsumowanie

1.Zatrzymaj odbiorcę.

2.Utrzymaj odbiorcę.

3.Stwórz pragnienie.

4.Udowodnij, że to okazja.

5.Udowodnij, że to nie oszustwo.

6.Ułatw działanie.

7.Daj silny powód do działania teraz.

Ok, wiesz już sporo. Masz szablon, teraz musisz go tylko wypełnić dobrą treścią. Pamiętaj, że tekst sprzedażowy to przede wszystkim rozmowa z drugą osobą, zainteresowaną tym, co masz. Gdy zapomnisz o tym, nawet najlepszy szablon będzie bezużyteczny i zmieni Twój tekst w rozmowę z telemarketerem czytającym skrypt sprzedażowy.

Dlatego jeżeli Twoja oferta pomimo szablonu nie będzie sprzedawała tak jakbyś tego chciał, być może popełniasz ten błąd, który niweczy całą Twoją pracę i skuteczny szablon zmienia w bezużyteczny skrypt, który irytuje czytelników.

A jeżeli potrzebujesz pomocy przy pisaniu tekstów dla swoich produktów i usług, napisz do mnie >>

 

 

Udostępnij na Facebooku!