Fundament pisania skutecznych tekstów sprzedażowych. Znalazłem je w arcydziele reklamy jakim jest “The Letter Book” Roberta Colliera.

No właśnie, wielu copywriterów zaczyna tworzyć tekst sprzedażowy od pisania go. Nie tędy droga. Już w zeszłym wieku Eugene Schwartz – genialny copywriter powiedział, że tekst reklamy nie jest pisany – jest składany.

Dlatego najpierw musisz zebrać informacje o swoim kliencie, produkcie, nasycić się wiedzą o rynku. Dopiero potem siadasz do pisania. Powiedzenie z pustego i Salomon nie naleje odzwierciedla sytuację przed jaką staje copywriter pisząc tekst. Dlatego cytowane słowa, tak jak były aktualne w zeszłym wieku, tak samo aktualne są dziś i będą za kilkadziesiąt lat.

Jak to zrobić?

Pewnie przydałby się przykład. Ok, pisany na szybko. Powiedzmy, że Twoim klientem jest przedstawiciel handlowy. 42 lata, w branży od 20 lat. Ma rodzinę.

Jakie ma problemy? Cele? Pragnienia?

Denerwuje go, że ma tak mało czasu dla dzieci. Przychodzi wieczorem do domu i myśli tylko o tym, żeby położyć się do łóżka i zasnąć. Chce żeby jego rodzina miała zapewnione bezpieczeństwo finansowe. Marzy o tym, by o 16.00 wychodzić z pracy.

Zanim zaczniesz pisać swój tekst, opisz jak najdokładniej swojego klienta. Jeżeli tego nie zrobisz, ciężko będzie Ci trafić do niego odpowiednimi słowami.

Wróćmy do naszego przykładu. Do jakich emocji chcesz odwołać się w swoim tekście?

Ulga, wreszcie mam czas dla siebie, dzieci, żony. Wyłączam komputer w biurze równo o 16.00. Spokój, telefon służbowy wyciszam i zostawiam w marynarce. Moja rodzina nie musi sobie niczego odmawiać. Dzieci chodzą na dowolne zajęcia pozalekcyjne, które je interesują.

Teraz, możesz przedstawić scenę z jego świata marzeń.

“Równo o 16.00 wyłączasz firmowego laptopa. Uśmiechnięty wychodzisz z biura. Szef na do widzenia ściska Ci rękę. Kolega z biurka obok dzwoni do żony i mówi, że będzie dziś później, a inny idzie zrobić mocną kawę, bo musi jeszcze załatwić kilku klientów. Wyciągasz z kieszeni telefon i dzwonisz do żony, że za 20 minut będziesz w domu. Wchodzisz do domu, zdejmujesz marynarkę i wyłączasz służbowy telefon. Pierwszy raz, gdy od 12 lat pracujesz w sprzedaży. Wreszcie masz spokojną głowę i czas tylko dla rodziny”.

Widzisz? To proste. Po prostu opisz idealnego klienta. Opisz jakie emocje chcesz w nim wywołać i jakie emocje już teraz on nosi w sobie. Wtedy znajdziesz silne połączenie pomiędzy tym, co klient chciałby mieć a Twoim produktem.

Dobry copywriter, to przygotowany copywriter. Doskonale wie, że im więcej pracy włoży w research, tym jego tekst będzie skuteczniejszy. Potwierdza to wspomniany wcześniej Eugene Schwartz. Pytany o sekret swojej skuteczności nie wskazywał na talent, a na ciężką pracę.

A jeżeli nie wiesz jak dotrzeć do swojego klienta, by rozbudzić w nim emocje do zakupu, chętnie pomogę >>

 

 

Udostępnij na Facebooku!