W sierpniu 2013 roku założyłem bloga o copywritingu. Prawie 6 lat później pomyślałem, że fajnie byłoby spisać, jakie błędy popełniłem przez ten czas, co zrobiłbym inaczej, wyciągnąć kilka wniosków, które chodzą mi po głowie. Zobacz jak prowadzić bloga. Zapraszam do lektury. 

Regularne pisanie.

Blog to miejsce, które żyje tylko wtedy, gdy regularnie karmisz je nowymi treściami. Na blogu zbyt często pisałem zrywami. Brakowało regularności. Kiedyś dodawanie jednego artykułu w tygodniu wydawało mi się zbyt rzadkie. Na dodawanie trzech, czterech, więcej ilości artykułów myślałem, że nie mam czasu. Dlatego czas mijał, a na blogu liczba artykułów nie rosła, tak jakbym tego chciał.

Porada: publikuj na blogu regularnie. Jeden artykuł na tydzień to 52 artykuły w roku. 52 to więcej niż zero.

 

Budowanie listy adresowej.

Zacząłem robić to zdecydowanie za późno. W międzyczasie napisałem wiele darmowych ebooków, poradników, ale często na ostatniej prostej brakowało mi odwagi, by “wypuścić” je do szerszego grona. Wiele z nich z pewnością nadawało się na płatne produkty.

Porada: od początku bloga buduj listę adresową.

 

Content, czy content marketing.

Pierwsze to czyste pisanie. Drugie to także promocja tego, co napisałeś. U mnie najczęściej kulała promocja tego, co napisałem. Co z tego skoro dawałem świetne porady, jeżeli mało kto o nich wiedział?

Porada: poświęć wystarczająco dużo czasu na promocję swoich artykułów.  

 

Blog jako pamiętnik do samego siebie.

Nigdy nie miałem dużej liczby czytelników. Jeżeli piszesz pod statystyki, łatwo wtedy rzucić bloga. Dlatego wiedziałem (na początku podświadomie), że ten blog pisany jest jako wskazówki dla samego siebie. Mapa mojej copywriterskiej drogi. Pamiętnik pisany dla siebie.

Porada: nie patrz na statystyki.

 

Pisz taki blog, jaki sam chciałbyś czytać.

Zakładając bloga, miałem na niego pomysł. W copywriterskich blogach, które czytałem, brakowało mi jednej rzeczy. Dużo było w nich teorii, a mało przykładów. Przykładów z pisanych przez nich ofert. Tego wtedy najbardziej potrzebowałem. Dlatego powiedziałem sobie, że taki blog, z przykładami będę pisał. Nie wystarczyło mi odwagi, by od początku dzielić się tekstami moich ofert.

Porada: pisz taki blog, jaki sam chciałbyś czytać.

Jak prowadzić bloga, gdy brakuje Ci tematów? Pisz, o tym, czego się uczysz.

Nigdy nie miałem problemów z brakiem tematów do pisania na blogu. Pisałem o wszystkim, czego się uczyłem, co testowałem. Te wszystkie momenty “aha”, były iskrą do nowych artykułów.

Porada: pisz o tym czego się uczysz, co testujesz.

 

Perfekcjonizm.

Myślałem, że jako zawodowy copywriter muszę wymyślać bez przerwy odkrywcze tematy, bo przecież nie przystoi mi pisać, o tym co wszyscy wiedzą. Ale czy to, co dla mnie jest oczywiste, jest też oczywiste dla wszystkich? Nie staraj się napisać perfekcyjnego artykułu na bloga. Taki nie istnieje, a im bardziej będziesz robił sobie presję, tym trudniej będzie Ci napisać cokolwiek.

Porada: zapomnij o perfekcjonizmie.

Trzymaj listy tematów w jednym miejscu.

Pomysły wpadają do głowy w różnych sytuacjach. Urządzeniem, które mam najczęściej przy sobie jest telefon. Dlatego w telefonie mam specjalny folder, w którym zapisuje pomysły na teksty na blogu. Nawet jeżeli zdarza mi się zapisać pomysł w innym miejscu, na przykład na kartce, to piszę przypomnienie, by pod koniec dnia przepisać to w odpowiednie miejsce.

Porada: trzymaj listę tematów w jednym miejscu.

Jeżeli prowadzisz blog lub dopiero zamierzasz go założyć, to mam nadzieję, że lektura tego artykułu pomoże Ci wyciągnąć wnioski dla siebie i uchroni Cię przed niepowodzeniami, w tym jak prowadzić bloga. 

 

Udostępnij na Facebooku!