Twoi klienci widzieli już mnóstwo obietnic. Są przez to coraz bardziej sceptyczni. Weszliśmy w wiek głębokiego sceptycyzmu. To sprawia, że praca copywritera nigdy nie była trudniejsza. Wielu copywriterów i piszących dla siebie przedsiębiorców próbuje głośniej krzyczeć. Krzyczeć dając większe obietnice. Klienci rzadko w nie wierzą, więc koło się zamyka. Jak więc pisać, by zdobyć zaufanie klienta? Zobacz jak pisać teksty reklamowe, które wzbudzają zaufanie. 

“Niewidzialna” perswazja

Co nazywam “niewidzialną” perswazją? To tak zaprojektowany tekst, który słowo po słowie, zdanie po zdaniu prowadzi czytelnika do jednego wniosku – “Tak, on ma rację. Zgadzam się z nim”. Jak napisać taki tekst? Instrukcja jest prosta.

Najpierw pomyśl, do czego chcesz Twojego czytelnika przekonać. Zaraz pokażę Ci kilka przykładów, więc wszystko stanie się jasne. Potem zrób krok wstecz i pomyśl: jakimi argumentami, statystykami, opiniami operować, by na koniec akapitu Twój czytelnik przyznał Ci rację. Tak budowany tekst sprawia, że komunikacja staje się bardzo logiczna, perswazja niewidzialna, dzięki czemu klient nie będzie czuł, że chcesz go do czegoś przekonać, coś mu sprzedać. A jak mówi jedno z najważniejszych praw sprzedaży – ludzie nie lubią, gdy im się coś sprzedaje.  

“Niewidzialna” perswazja – przykłady

Spójrz na kilka przykładów jak pisać teksty reklamowe:

Zobacz, dlaczego Sylwester Suszek, CEO giełdy BitBay, poleca Instytut Kryptografii

Rynek kryptowalut jest ciągle młody. Dlatego pozostaje Ci mieć nadzieję, że wiedza, jaką otrzymujesz od różnych ludzi o zarabianiu na kryptowalutach – rzeczywiście Ci pomoże. Ale dzięki Instytutowi Kryptografii masz pewność, że otrzymujesz taką własnie wiedzę: rzetelną, prosto od praktyków rynkowych. Tu dowiesz się, jak odmienić swoje życie pod względem finansowym dzięki inwestowaniu i tradingowi na kryptowalutach. Potwierdza to na poniższym filmie Sylwester Suszek, CEO giełdy BitBay i jedna z najbardziej zaufanych osób w tej branży.

Analiza: do jakiego wniosku autor chce, żeby czytelnik ostatecznie sam doszedł? Że Instytut Kryptografii, to solidna baza sprawdzonej wiedzy. Idąc krok wstecz: skoro rozwiązaniem jest baza solidnej i sprawdzonej wiedzy, to problemem jest to, że ciężko o taką wiedzę. Dlaczego? Bo rynek kryptowalut jest jeszcze młody.

Kolejny przykład…

Jestem współzałożycielem Owocnych. Dodając mnie do kręgów, będziesz widział moje rekomendacje w wynikach Google. Rekomenduję tylko sprawdzoną i rzetelną wiedzę, więc szukając zasobów, będziesz miał dostęp do lepszej ich części. Dodaj mnie do kręgów teraz i czerp z rekomendacji.

Analiza: do jakiego wniosku autor prowadzi czytelnika? Że warto dodać go do swoich kręgów. Korzyścią jest, to że będzie mógł on wtedy czerpać z jego rekomendacji. Problemem, który rozwiązuje autor jest natłok wiedzy, przez, który ludzie nie wiedzą, co warto czytać, a co odpuścić. A taki człowiek (autor), na pewno czyta tylko wartościowe rzeczy, więc warto go śledzić.

Jak zaprojektować tekst

Kolejny przykład. Pochodzi z kursu copywritingu Claytona Makepeace’a, w którym uczy jak pisać teksty reklamowe. Autor pokazuje jak zacząć reklamę usługę inwestycji w nieruchomości. Zaczynasz od faktu, który dla wszystkich jest znany, albo łatwo go sprawdzić. Zobacz jak zaprojektować taki tekst:

1.Ceny nieruchomości na Florydzie skakały średnio o 10% przez każde z ostatnich dwóch lat.

2.Średni zysk mojego klienta wyniósł 100.000 $, 50 000 w każdym roku.

3.Najlepsi analitycy przewidują, że w tym roku cena również podskoczy o 10%.

CLAIM: jeśli zainwestujesz w nieruchomości na Florydzie, pokaże Ci jak możesz zarobić te 50 000 w rok.

Spójrz jak każdy z tych trzech powyższych punktów wspiera ostateczny claim. Takie logiczne ułożenie tekstu sprawia, że w ogóle nie zastanawiasz się czy ta obietnica/teza na końcu to prawda. Dlatego pisząc tekst, zawsze stawiaj przed sobą pytanie: co mój klient musi zaakceptować najpierw, żeby ostatecznie mógł zaakceptować moją obietnicę?

Jak pisać teksty reklamowe. Kolejny przykład…

Tym razem z kursu copywritingu od Michaela Mastertona. Pisze on, że dla czytelnika nie jest ważne (i dla Ciebie też nie powinno) i nie robi na nim wrażenia, gdy napiszesz, że Twój produkt jest najlepszy, czy dieta najzdrowsza. Musisz “powiedzieć” to dowodami. Bez nich jak mawiał Claude Hopkins, spłynie to po nich jak woda po kaczce. Masterton pokazuje to na przykładzie…

Ok, powiedzmy, że chcesz postawić w swoim tekście tezę, że amerykańska gospodarka chyli się ku upadkowi i zmierza do recesji. Myślisz, że Twój klient z miejsca zaakceptuje, że to co mówisz jest prawdą? Oczywiście, że nie. Dlatego musisz wesprzeć swoją tezę. Na przykład statystykami, mówiącymi, że bezrobocie wzrosło do rekordowej wysokości 15%. Inflacja wzrosła o 200% w ciągu 5 miesięcy.

Gdy przedstawisz te dwa fakty, czytelnik Ci uwierzy. Potem możesz pokazać, że zawsze, gdy bezrobocie i inflacja szły tak w górę, to kraj zmierzał w stronę recesji. Dodaj jeszcze opinie top ekonomistów, którzy potwierdzają Twoje prognozy. Wtedy Twój czytelnik zaakceptuje, że to co mówisz jest całkowitą prawdą.

Jak pisać teksty reklamowe pełne zaufania?
Podpowiada Joe Sugarman

Jeszcze jeden przykład od kolejnego top copywritera. Joe Sugarman w swojej książce “The Adweek Copywriting Handbook” wziął na warsztat pewną ofertę. Mówiła o pewnym samolocie pasażerskim. Sytuacja była o tyle trudna, bo wszyscy mieli świeżo w głowie katastrofę tego samego modelu samolotu. Ciężko sprzedawać wadliwy, niebezpieczny towar. Ale dla świetnych copywriterów jak Sugarman, nie ma rzeczy niemożliwych. Zobacz jak poradził sobie z zadaniem prawie niemożliwym do wykonania. Napisał taki akapit…

All airlines are required to give each DC-10 a complete inspecting every 50 hours instead of the required 100 hours of flying. The plane’s hydraulic system is checked before each flight instead of waiting until a required inspection. And the plane’s structural system is checked not only by each mechanic but by the pilot themselves. You couldn’t fly a safer plane.

Zobacz jak sprytnie rozgrywa to Sugarman. Podaje fakt za faktem, mówiąc o wzroście bezpieczeństwa. Po czym na koniec nie daje szansy czytelnikowi, by ten sam wyciągnął wnioski z tego, co czytał. Sugarman bierze sprawy w swoje ręce i podsumowuje to, co własnie powiedział, że “nie możesz latać bezpieczniejszym samolotem”.

Jak sprawdzić, czy w Twoim tekście ukrywają się nieudowodnione tezy? Przeczytaj tekst z czerwonym długopisem w ręku. Czytaj i podkreślaj każdą obietnicę, tezę którą masz w tekście. Teraz sprawdź, czy żadnej z nich nie brakuje dowodów, pomagających uwierzyć czytelnikowi, że to co mówisz jest absolutną prawdą. Jeżeli namierzysz puste obietnice, wróć do researchu i poszukaj dowodów, które potwierdzą ich prawdziwość. Jeżeli ich nie znajdziesz, to pomyśl, czy nie lepiej usunąć je z tekstu, ponieważ osłabiają sprzedażową siłę Twojej reklamy.  

Oczywiście, nabycie umiejętności pisania z użyciem “niewidzialnej” perswazji, wymaga mnóstwa godzin praktyki i uczenia się do mistrzów copywriterskiego pióra. Chyba, że nie masz czasu, a Twoje teksty już potrzebują wzrostu sprzedaży, wtedy napisz do mnie, pomogę >>>

 

Udostępnij na Facebooku!