Jest pewne przekonanie, które niszczy wszelkie Twoje starania. W copywritingu zwłaszcza. Nazywa się “nie potrafię”. Nie potrafię tak pisać, nie potrafię sprzedawać, nie potrafię bla bla bla. Miałem dokładnie to samo. Dopóki nie zacząłem myśleć o pisaniu tekstów reklamowych w pewien specyficzny sposób. Zobacz jak napisać list reklamowy. 

Dostałeś kiedyś list?

List od przyjaciela? List miłosny? List z wakacji? Jeżeli tak, to znasz uczucia, które temu towarzyszą. Listy są bardzo osobistym sposobem komunikacji. Tę osobistość, prywatność i miłe skojarzenia związane z ich otrzymywaniem, wykorzystują od lat marketerzy, wysyłając listami swoje oferty reklamowe. W ten sposób chcą ominąć ludzką niechęć do czytania reklam. Każdy z nas wie jak czytać list. Dla wielu osób list to synonim osobistych, emocjonalnych relacji, dlatego tak łatwo pokonuje on opór przed otwarciem go. Zawsze jest ta ciekawość. Co tam jest w środku?

Bruce Barton legendarny autor ogłoszeń reklamowych w 1928 roku napisał: “Pieniądze mają perwersyjny zwyczaj omijania tych, którzy zbyt za nimi gonią, oraz przyklejania się do tych, którzy choć po części je ignorują”. Na potrzeby tego artykułu sparafrazowałbym to zdanie mówiąc, że pisanie skutecznych listów sprzedażowych, nie przytrafia się tym, którzy próbują napisać reklamę, a przytrafia się tym, którzy piszą od serca, prosto, jak do przyjaciela. I o tym dziś chcę Ci nieco więcej powiedzieć. O jednym z największych sekretów entuzjastycznego pisania jakim jest pisanie w formie listu do serdecznego przyjaciela. Na pewno znasz tę technikę pisania, bo nie jest ona nowa, ale jak to często bywa, mało kto ją docenia. Zobacz jak napisać list reklamowy. 

Wielu copywriterów powtarza to, jak mantrę. John Caples, którego często tu cytuję, w Skutecznej Reklamie w rozdziale Jak zawrzeć entuzjazm w tekście reklamowy pisze:

“Mniej drastyczna metoda opanowania niemocy twórczej polega na tym, by zapomnieć o “przeciętnym” kliencie, wymyślonej osobie, do której pisaliśmy przez te wszystkie lata. Napiszmy tekst, jakbyśmy pisali list do znajomych. Powiedzmy sobie: Właśnie kupiłem ten gadżet i jest fantastyczny. Sądzę, że Jim i Betty też chcieliby się czegoś o nim dowiedzieć. Napiszę do nich list i opowiem o nim”.

Jak napisać list reklamowy

Pisanie z myślą, że piszesz do wielu osób, może Cię paraliżować. Dlatego pisz z myślą, że Twoim adresatem jest TYLKO jedna osoba. To uwalnia, zdejmuje presję, że to, co piszesz będzie czytało wiele osób, więc musisz pogodzić wiele interesów. Pisząc, postaraj się, by czytelnik miał wrażenie, że piszesz tylko i tylko do niego. Bez przerwy miej w głowie, że czyta Cię człowiek. Nie pisz do niego urzędowym, niezrozumiałym mu stylem, słowami których nie rozumie. Gdy już napiszesz tekst, wtedy przeczytaj go zadając sobie pytanie: uważasz, że jakieś zdanie jest nieautentyczne? To odpowiedz sobie dlaczego i potem je zmień.

Na potrzeby tego artykułu przejrzałem wiele reklam, które napisałem. Zauważyłem, że większość z tych najlepszych napisałem właśnie w formie listu, który potem zredagowałem w tekst reklamowy.

Wyzwanie

Rzucam Ci wyzwanie.Pisz codziennie jeden taki list. Krótki, na jedną stronę. Pisz o codziennych sytuacjach. Napisz list do żony, w którym przekonasz ją, że chcesz dziś wyjść z kolegami na piwo. Masz dziecko? Napisz list w którym przekonasz je, że warto sprzątać po sobie zabawki. Napisz list, w którym przekonasz rodziców, żeby zwiększyli Ci kieszonkowe. Ćwicz codziennie pisanie takich listów. Zobaczy jak samo myślenie o tekście reklamowym jak o liście do dobrego kolegi, znajomego zdejmie z Ciebie presję marketingowego pisania, by kogoś na siłę przekonać.

Jest coś niezwykłego w tego typu pisaniu. Gdy siadasz do klawiatury i zmieniasz w głowie trybik z reklama (muszę się starać, by to sprzedać, manipulować), na szczery, bezinteresowny list do znajomego. Wtedy zaczynasz pisać i proste, odpowiednie słowa przychodzą Ci do głowy wtedy, gdy ich potrzebujesz.

Zauważ, że wiele opinii, testymoniali to świetnie napisane reklamy same w sobie. Taki człowiek zazwyczaj nie ma interesu w tym, żeby zwiększyć sprzedaż, dlatego nie sili się na piękne słowa. Po prostu opisuje szczerze, co się u niego zmieniło, jak się czuł. Takie teksty zawsze pozytywnie wpływają na sprzedaż. Jeżeli potrzebujesz takiego tekstu, napisz do mnie.

Udostępnij na Facebooku!