W tym artykule dam Ci 24 sprawdzone porady na to jak napisać wezwanie do działania (CTA), które przekonuje do szybkiego kliknięcia. Zobacz jak dobrze napisać call to action na landing page, bloga czy do sklepu internetowego.

1.Do czego chcesz przekonać swojego czytelnika?

Najpopularniejsze z wezwań do akcji to: zakup produktu, zapis na newsletter, webinar czy odebranie darmowego produktu.

2.Zrób podsumowanie

Jeżeli Twój tekst zajmuje kilka lub kilkanaście stron, poruszasz w nim wiele argumentów sprzedażowych, to zrób podsumowanie.

Dlaczego? Ponieważ najważniejsze korzyści mogły się już „rozmyć” w głowie w trakcie czytania. Poza tym zyskujesz czas i miejsce, w którym możesz jeszcze raz dać poprzez wypunktowanie tego, co otrzymuje klient silny bodziec do działania. Jeżeli zrobisz to dobrze, to na pewno wzmocnisz siłę wezwania do akcji (CTA) i pragnienie kliknięcia w niego.

3.Motywuj, nie zniechęcaj

Wielu popełnia ten poważny błąd. Wezwanie do działania to miejsce, w którym nie może być mowy o jakimkolwiek wysiłku ze strony czytelnika. Zamiast słowa „Zamów” możesz dać słowo „Skorzystaj”.

Pokazuj korzyści. Podobnie ze słowem „Kup”, które tak często widzę na buttonach. Ludzie nie lubią rozstawać się z pieniędzmi, i dlatego taki komunikat najczęściej będzie nieskuteczny. Poszukaj czegoś bardziej motywującego do zakupu.

4.Co sprzedajesz?

Dostosuj treść wezwania do akcji do tego, co konkretnie sprzedajesz. Powiedzmy, że sprzedajesz prąd. Już wiesz, że nie jest dobrym pomysłem napisać „Zamów teraz”. Co więc napisać?

Po pierwsze Twój tekst powyżej nie odwołuje się w ogóle do prądu. Po drugie nie ma tu żadnej korzyści. Jak to zmienić? Chociażby tak: Tańszy prąd >>

5.Co motywuje Twojego klienta?

Zadaj sobie to pytanie jeszcze przed napisaniem pierwszego słowa tekstu. Na buttonie, masz zazwyczaj mało miejsca, a musisz szybko przekonać czytelnika do działania. Weźmy za przykład suplementy diety pomagające schudnąć.

Co jest główną motywacją osoby, która chce schudnąć? Wielu powie, że chce schudnąć. BŁĄD! Musisz odkryć, co tak NAPRAWDĘ motywuje ją do sięgnięcia po te tabletki. Prawdziwa motywacja, to to co kryje się za wypowiedzianymi słowami. Musisz do tego dotrzeć. Gdy już poznasz motywację wpleć ją w swój komunikat.

6.Wezwanie do działania pisz bezpośrednio

Twój klient musi wiedzieć, co ma zrobić. To może brzmi śmiesznie, ale wierz mi, że widziałem już wiele CTA, po których przeczytaniu nie wiedziałem, co zrobić. Jeżeli nie wiadomo tego od razu, to bardzo źle.

Nie owijaj w bawełnę. Nie pisz zdań w stylu: Skontaktuj się z nami. To rodzi wiele pytań. Skontaktuj się? Czyli, co mam zrobić? Zadzwonić? Napisać emaila? Jak? Kiedy? Zawsze wyjaśnij wszystko, tak dokładnie, jak się da.

7.Wzywaj do działania

Kształt przycisku, jego wygląd, tekst, to co dzieje się dookoła przycisku – wszystko, to musi zachęcać do kliknięcia. Stwórz swoją pierwszą wersję wezwania do działania. Przyjrzyj się jej i wypisz wszystkie ALE, dlaczego sam byś nie kliknął w to co napisałeś. To pierwszy, świetny test.

Nie pisz statecznych, nic nie mówiących i odstraszających tekstów w stylu: „Zapisz się na nasz newsletter”. Gdzie tu jakaś korzyść? Komu potrzebny jest kolejny newsletter, którego i tak nie przeczyta? Napisz, co masz konkretnego. Na przykład: Odbierz 27 technik pisania nagłówków.

8.Powiedz, że to pilne

Pokaż, że to niedługo ucieknie, skończy się. Daj jakiś powód dla którego ludzie mają już teraz skorzystać z tego, co oferujesz. Że jutro już będzie za późno. Dodaj jakiś element pilności.

9.Natychmiastowa reakcja

Czy CTA które właśnie stworzyłeś zachęca do natychmiastowej reakcji? Czy gdybyś był swoim klientem trafiającym na tę stronę, to czy żałowałbyś zamykając tę stronę? Czy może nie widzisz żadnej straty z zamknięcia strony?

Pracuj nad tym, żeby po przeczytaniu tekstu na Twoim CTA ciężko było odrzucić Twój produkt i zamknąć stronę.

10.Bądź delikatny

Pamiętaj, aby nie przesadzić w drugą stronę. Twoje CTA nie może być zbyt nachalne. Musi być delikatne. Uczciwie pokazać, co możesz stracić jeżeli nie skorzystasz z tej okazji.

11.Oszczędzaj słowa

Najlepsze wezwanie do działania, to takie, które są oszczędne w słowach. Prawda jest taka, że nie masz tam za dużo miejsca. Jeżeli button ma wyglądać schludnie to nie może być na nim zbyt wiele tekstu. Kombinuj tak by wszystko zmieścić w jak najmniejsze ilości słów.

12.Korzyści!

Będę to powtarzał jeszcze wiele razy, ale ciągle musisz odwoływać się do korzyści, które Twój klient odniesie ze współpracy z Tobą, ze skorzystania z Twojej oferty.

Jeżeli klient nie będzie widział korzyści dla siebie w kliknięciu w twój przycisk to małe prawdopodobieństwo, że skorzysta z tego co dla niego przygotowałeś. Skup się na silnych korzyściach dla klienta i umieść je w tekście na swoim buttonie.

13.Czego ode mnie chcesz?

Czytelnik musi wiedzieć czego od niego oczekujesz? Musi wiedzieć, co się wydarzy po kliknięciu w przycisk. Gdzie będzie przeniesiony? Jeżeli coś będzie dla niego niejasne to nie skorzysta z Twojej propozycji. Jeżeli pojawi się chociaż cień wątpliwości to wyjdzie. Musi on mieć pewność, że może Ci zaufać i każdy element Twojej ścieżki musi być dla niego jasny.

14.CTA nie może zawierać zbyt wiele poleceń na raz

Pamiętaj zasadę: jedno CTA, jedna strona i jedno wezwanie do działania. Jeżeli będzie ich więcej to umysł Twojego klienta będzie rozproszony i w efekcie nie zrobi on żadnego działania.

Pamiętaj, że jak projektujesz swoją stronę to od razu na początku ustal jakiej aktywności oczekujesz od swojego czytelnika. I potem zaprojektuj komunikat na buttonie.

15.Wytłumacz co czeka na niego po drugiej stronie

Ludzie nie lubią niepewności, ta zasada musi Ci przyświecać również przy tworzeniu tekstów na CTA. Na czym to polega w praktyce?

Będziesz musiał dokładnie wytłumaczyć, co się stanie po kliknięciu w link, w button. Dzięki temu cały proces stanie się dla Twojego klienta przewidywalny, a kliknięcie w button nie będzie budziło w nim niepewności. Zaufa Ci i kliknie w button.

16.Połącz Nagłówek i CTA

Nagłówek i CTA to ma być klamra spinająca Twoją ofertę. Nie może być tak, że komunikat na nagłówku i komunikat w CTA idą każdy w inną stronę. Jeżeli to Ci się uda, to czytelnik będzie miał poczucie, że to jest jednolity proces.

Bardzo łatwo zepsuć skuteczność strony jeżeli tekst w nagłówku i tekst na CTA będą komunikowały np. wykonanie zupełnie innej czynności.

17.Mów w pierwszej osobie

Wiele testów CTA wykazało, że skuteczniejsze są komunikaty, umieszczone na buttonie, w których komunikujesz w tekście, w pierwszej osobie. Nie piszesz: „Pobierz darmowy raport” tylko „Pobieram darmowy raport”.

18.Zapisz się, zacznij

Co jest nie tak z tymi słowami? Wiele razy spotykasz się z takimi słowami użytymi na buttonach. Unikaj słów, które nie komunikują żadnej korzyści i takich, które sugerują, że będziesz musiał wykonać jakąś pracę, że to jest proces, że to będzie trwało. To bardzo zniechęca do działania.

19.Podkreśl czasowość oferty

Jeżeli chcesz by Twoje wezwanie do działania było jeszcze bardziej skuteczne możesz śmiało czy to w formie graficznej czy to pod tekstem, pod buttonem umieścić informację, ze Twoja oferta jest limitowana czasowo. To na pewno może wzmocnić Twój przekaz.

Doda element pilności, który sprawi, że wiele osób, które odłożyłoby swoją decyzję o zakupie na później poczuje chęć zrobienia tego teraz żeby nie stracić okazji.

20.Nawigacja

Wiele osób stosuje przy CTA strzałki, które wskazują kierunek w którym powinny podążać oczy. Jest to skierowane na CTA. Dzięki temu prowadzisz wzrok swojego czytelnika tam gdzie chcesz, pomagasz mu, żeby nie przeoczył najważniejszego elementu na swojej stronie czyli CTA. Warto wspomagać się tego typu graficznymi sztuczkami.

21.Daj niski próg wejścia

Mów do swojego czytelnika jak do inwestora. On boi się kliknąć, on chce wiedzieć że ta inwestycja jaką jest kliknięcie zwróci mu się. Musisz mówić, mu że dzięki temu że kliknie to zwróci mu się wielokrotnie.

On się boi, on ma swoje problemy i musi szybko podjąć decyzję, pomóż mu w tym maksymalnie, bo on pewnie ma pootwierane wiele różnych zakładek. Pokaż że ryzyko jest znikome, że go nie ma a że zysk jest ogromny.

22.Social proof

Pamiętaj o tym, że jeżeli chodzi o CTA, to wspiera go nie tylko tekst na buttonie. Możesz równie dobrze wykorzystać miejsce, które jest wokół niego. Jednym ze sposobów na zwiększenie skuteczności CTA jest dodanie tak zwanego social proofu.

Możesz np. pod buttonem napisać, że skorzystało już z tego 150 000 osób. Albo dać rekomendację klientów, którzy w momencie gdy odwiedzający stronę ma podjąć decyzję i stoi przed wyborem ma przepchnąć go na drugą stronę.

23.Obraz produktu

Bardzo dobrą metodą jest również pokazanie zdjęcia Twojego produktu w okolicach CTA. Daje to wyobrażenie tego, co Twój klient otrzyma. Dzięki temu będzie większa przewidywalność i Twój klient będzie miał poczucie, że nie kupuje kota w worku. Zadbaj o to, żeby zdjęcie było atrakcyjne i budowało wartość Twojego produktu.

24.Wyróżniający się kolor

Jeżeli chcesz żeby odwiedzający Twoją stronę kliknął w Twój button, to musi on być widoczny. Jednym ze sposobów na uczynienie go bardziej widocznym jest kontrastowy kolor. Zaprojektuj tak swój button wezwania do działania, żeby był on dobrze widoczny. Dzięki temu będzie on przyciągał wzrok i na pewno nie zostanie przeoczony.

To by było na tyle. Za każdym razem kiedy będziesz tworzył tekst, projektując tekst na przycisk z wezwaniem do działania użyj tej 24 elementowej checklisty.

Udostępnij na Facebooku!